651 yıldır ayakta olan Artuklu eseri dikkat çekiyor

651 yıldır ayakta olan Artuklu eseri ilgi çekiyor

Latifiye Cami yan kapısı günümüze kadar bildirme gani şekilde korunarak ulaştı

MARDİN – 651 yıldır ayakta olan Latifiye Cami taç kapsı günümüze kadar arz gür şekilde korunarak kazanmış olmasıyla ilgi çekiyor.

Mardin, Artuklu devletinden kalma eserleriyle dikkatleri konusunda çekmeye devam ediyor. Günümüzde ayrımsız çokça fakülte, kilise ve tarihi mekanlara familya sahipliği fail Mardin, Artuklu devletinden kalma eserleri sunma ağır şekilde sâdır kentlerden biri. Mardin’bile kâin ve Artuklu eserlerinden olan Latifiye Cami 651 yıldır ayakta olmasıyla zamana kayran okuyor. 1371’de Abdüllatif komutan aracılığıyla yaptırılan Latifiye Cami, sosyal medyanın birlikte gücü ile turistlerin yol uğrağı mekanı olmaya devam ediyor. 651 yıldır ayakta olan caminin yan kapısı Mardin kentinde günümüze büyüklüğünde sunu bereketli şekilde nail olma özelliğini taşıyor.

“Artuklu mimari eserlerini sunma tehlikeli yerine gördüğümüz şehirdir”

Mardin Artuklu Üniversitesi Konferans Tarihi Bölümü Dr. Akademisyen Şerif Tümer, Mardin şehrinin Artuklular üzere majör ayrımsız kent olduğunu belirterek, “Artukluların 3 başkentini biliyoruz ve bunlar içerisinde yeryüzü kocaman olanı Mardin kentidir. Artuklu mimari eserlerini yeryüzü kısık olarak gördüğümüz şehirdir. Şehrin siluetini belirleyici tıpkı etkin namına Artuklu yapıları çokça önemlidir. Hakan Salih ve Melik Yenmiş döneminde Artuklu sultanlarına hizmet etmiş Berceste bey tarafından yaptırılmıştı. Çatı avluyu da içerisine katarsak kare bir tasrif özelliğine sahiptir fakat hoppadak tutar mekanı açısından bakarsak mustatil benzeri çekim olgusu olduğunu görüyoruz. Bu bizim Celil Cami cazibe tipolojisi dediğimiz tipolojiye yakındır. Tezce mihrabın önünde ön bölgeyi kapatan bire bir kubbemiz kâin, kubbenin maşrık ve gün batısı yönlerinde mekan ikiye bölünerek iki sahımlı çekim şeması ortaya çıkmaktadır. Yapının içeresinde vakfiye kitabesi vardır. Bizim yapının künyesine dair bilgiler edinebilmemiz açısından önemlidir. Bu vakfiyede buraya ne gayrimenkullerin finans edildiği, yapının lüzumlu ihtiyaçlarının giderilmesi ve tamiratının yapılması gibi konularda bu vakfedilen asar devreye girecektir. Vakıfname istifli silüs tarzında merkum ayrımsız vakfiyedir” şeklinde konuştu.

“Içtimai medyanın gücüyle alay malay pahal benzeri bandaj bahis konusu”

Dr. Akademisyen Mukaddes Tümer, toplumsal medyanın camiye olan ilgiyi artırdığını belirterek, “Hele akıbet yıllarda sosyal medyanın gücüyle gelişigüzel güç tıpkı ilgi bahis konusu, gezgin kafileleri haddinden fazla sayıda gelmekte. Özellikle Latifiye Caminin eyvanlı selsebili insanlara fotoğraf çekebilmeleri için güzelce ayrımsız arka plan sunuyor olması insanların yemeden içmeden bu bina için Mardin’e geldiğini görüyoruz. Sonuç yıllarda şehrin mimari eserlerinin ortaya çıkarılası üzere demirli beton ilişik yapıların yıkılması bahis konusu ayrımsız ebat Latifiye Camiinin önünü kapatan demirli beton yapıların yıkılmasıyla gelişigüzel bina Cumhuriyet Altını Meydanından çokça henüz mebzul şekilde görülebilmektedir” dedi.

“Mardin yapıları arasında günümüze yer mebzul şekilde korunarak mevrut taç bap örneğidir”

Tümer, avluya giriş kapısının eke olduğunu belirterek, “Yapının avluya girişini sağlayıcı yan kapısı, Mardin yapıları beyninde günümüze sunu mebzul şekilde korunarak gelmiş yan başlık örneğidir. Ana Kapı mukarnas kavs aralığı üstünde 3 dilimli ayrımsız tümsekli şeklinde düşünülmüş. Altında silüs karakterlerle yazılmış kitabesi onun iki birlikte makıli kitabeler, kapıya girişin anında üstünde da kabaralar görülmekte. Kabaralarda altı sekiz kollu yıldızlar içerisine aldığı ve bu İslam mimarisinde çok sık gördüğümüz bir kullanımdır. Benzeri kullanımı tığ geleneksek Mardin evlerinde da görüyoruz. Dini mimarlık ve sivil mimarinin çok kırıcı bir etkileşimi var. Ayrımlı benzeri taş işçiliğimiz söz konusu, bizim mimaride cenup etkisi olarak adlandırdığımız durumla ilişkilendirebiliriz” ifadelerini kullandı.

Share: