Sinop’un Babaçay köyü sakinleri selde yaşadıkları acıyı unutamıyor

MUSTAFA ÇAVUŞ – Mağrip Karadeniz’bile 11 Ağustos 2021’birlikte yaşanan yeğin felaketinde 40 habbe yıkıldığı, 15 kişinin sere kapıldığı Sinop’un Ayancık ilçesine ilişkin Babaçay köyünde kayıpların acısı hala tüvana.

Kastamonu, Sinop ve Bartın’da güzeşte sene biberli yağışların ardından baskın felaketi yaşandı. Selin vurduğu noktalardan biri birlikte Sinop’un Ayancık ilçesine vabeste Babaçay köyüydü.

Selde 40 aile yıkıldı, girişteki 2 köprünün çökmesiyle köyün yağız yolu ulaşımı kesildi. Sel felaketinden binaların çatılarına ve tepelere çıkarak kurtulmaya çalışanlar bulundukları yerlerden helikopterlerle emin noktalara taşındı.

Köyde, 11 Ağustos 2021’bile yaşanan selde 15 sevimli yaşamını yitirdi. Babaçay köyü sakinleri için selde kaybettikleri sevdiklerinin ve yaşadıklarının acısı tazeliğini koruyor.

Felaketten kurtulmayı başaran ve köydeki akva küsurat bazen evler ile AFAD aracılığıyla oluşturulan konteynerlerde yaşamlarını sürdürenler, o haset ve sonrasında yaşadıklarını AA muhabirine anlattı.

Selde evi ile ara bulucu suya kapılan Evren Abat, yaşadıkları utanmak ve acının güzeşte kabil hafızalarında olduğunu söyledi.

Rahat, selin köylerindeki evleri yıkıp geçtiğini, komşularını da kendilerinden kopardığını rapor ederek, “Biz o şeb sabaha büyüklüğünde uyumadık. İkinci gelen başat evlerimizi aldı götürdü.” dedi.

“Kâffesi canımız, ciğerimiz, arkadaşımız, kardeşimizdi”

Felakette yaşamını yitirenlerden bazılarıyla ikinci sel gelmeden nakıs saat ilk kahvaltı yaptıklarını aktaran Abat, şöyle devam etti:

“Ben sabahleyin marketimde er bezi haşladım ve öz demledim. 30 gönül bilcümle beraber benim orada kahvaltı yaptık. Üste Arif Karadeniz vardı merhum. en son benim orada kahvaltıyı yaptı öyle gitti. Aracı vardı, ‘Ben şurası alıp geleyim.’ dedi. Arabayı caminin yanına çekiyor ama o anda gelen suyla gidiyor. Benzeri güzeşte kabilinden. Allah ayrımsız elan yaşatmasın. 15 sevimli gitti buradan. Kâffesi canımız, ciğerimiz, arkadaşımız, kardeşimizdi. 15 kişiden 5’i hala zayi. Sabah bütün beraberdik ikinci selin geleceğini durum etmedik.”

Bayındır, selde canlarını edisyon kurtardıklarını belirterek, “Üç çocuğum var. Onlar kayınvalidemi taşıdılar. Ego 90 yaşındaki annemi sırtıma alıp taşımaya çalıştım. Su çok yükselmişti, gidemiyorduk. Orada annemi komşuya bıraktım.” diye konuştu.

Yaşlı annesi yürüyemediği üzere onu bırakıp dağlara tırmanmak zorunda kaldıklarını sesi titreyerek anlatan Abat, devletin de felaketin arkası sıra kendilerini hiç boydak bırakmadığını vurgulayarak, şöyle dedi:

“Devletimizden, askerimizden Cenabıhak razı olsun. Askerimiz bilfarz bizi hiçbir ahit burada yalnız bırakmadı. Aşındırmak olsun, sililik olsun bütün onlar yaptı. Ayancık’ta evlerin dayanaklık etmek katlarını yeniden onlar temizledi. Bari Babaçay yoğun gitseydi bile o insanlar gitmeseydi. O yavrucuklar ego esnaf olduğum için rastgele dönme yanıma gelirlerdi. ‘Evren baba yarısı dondurma, çikolata ver.’ derlerdi. Onlar bugünkü gibi hiç gözümün önünden gitmiyor. Tanrı yakınlarını kaybedenlere sabırlar versin.”

“Çok balaban ızdırap ve üzüntü var, anlatılacak kadar değil”

Selzede Rukiye Şardan birlikte sele kapılmaktan komşularının çocukları yardımıyla kurtulduklarını anlattı.

Çocukların uyarmasıyla akıbet anda evden çıkmayı başardıklarını rapor fail Şardan, “Neler yaşamadık kim nasıl anlatsam. Gücü olanlar kayalıklara tırmandı, gücü olmayanlar aşağıda kaldı.” dedi.

Şardan, en haddinden fazla kaybettikleri komşuları üzere üzüldüklerini vurgulayarak, şunları kaydetti:

“Onları kaybettik hüzün bittabi olmasın. Sabahleyin kalkıyorduk, evlerimiz bile. Oturuyor, birbirbirimizi görüyorduk. Birbirimizin elinden bire bir bardak akarsu içtik, çay içtik. Çokça balaban dağ ve gam var, anlatılacak kadar değil. Evimiz gitti, komşularımız gitti. Ne diyelim Tanrı henüz beterinden korusun.”

Selden ormana kaçarak kurtulan Fikri Ad ise kaybettiklerinin acılarını yüreğinde hissettiğini belirterek, “Izdırap bitmeme etmez mi? Seçkin şeyimiz gitti. Komşularımız gitti. Aklımıza geldikçe hüzünleniyor, üzülüyoruz.” ifadelerini kullandı.

Engelli üç kişiyi sırtında çatıya çıkararak kurtardı

5 bala, 6 torun sahibi Kabakaya, 11 Ağustos gecesi suyun yükselmesiyle, evlerinde komşularıyla 15 güç çatıya çıkarak kurtarılmayı beklediklerini dile getirdi.

Evleri dört katlı olduğu için kurtulduklarını tabir eden Kabakaya, “Yaşamayan bilemez bizim neler yaşadığımızı. O tün haddinden fazla bati ayrımsız geceydi. İki mânialı komşumuzu sırtımda dördüncü kata büyüklüğünde çıkardım. Eşim üstelik mânialı onu da çıkardım. Helikopter geldi onları bindirdik. Hepimiz ayrı yerlere gittik. Gelinimiz ayrı köye, oğlum ayrı köye gitti. Eşim ile beraber bizi yurda yerleştirdiler.” diyerek konuştu.

O gecenin rastgele ant aklında olduğunu vurgulayan Kabakaya, şunları kaydetti:

“Baran tün saat 02.00 gibi şiddetlendiğinde tığ oğlumla dışarı çıktık etrafa bakmaya, sonra eve geldik. Tıpkısı yeğin geldi. Amma henüz bile artacağını düşünemedik. Komşularımızın arabaları suya gitti. 10-15 makine gitti. Akarsu biraz azalınca kavim arabalarına bakmaya gitti. Orman İşletmeye ilgili tomruklar vardı. Tomruklar birlikte sulara karıştı. Elan bile şiddetlenince çatıya çıktık. Helikopter bekledik. Dua ettik. Oturduğumuz evler canip yanaydı. Domino taşı kadar yeniden bire bir yıkıldı mı bizi birlikte etkileyecekti. Burada tahminî 20 saat sadece bekledik.”